2020-04-28 17:52Nyheter

APL kan stödtillverka läkemedel åt intensivvården

Trycket på sjukvården ökar i takt med att allt fler covid-19-sjuka patienter behöver intensivvård. Ett antal läkemedel är på väg att ta slut. APL har fått förfrågningar om att stödtillverka några av dem.

Just nu pågår en intensiv jakt på läkemedel för intensivvård av covid-19-patienter.
Vissa av läkemedlen riskerar att ta slut inom kort. Läkemedelsverket har därför gått ut med förfrågningar till läkemedelsföretag, däribland APL, om deras möjligheter att bistå i en krissituation.

– Som tillverkare av extemporeläkemedel har APL en unik möjlighet att tillgodose vården med livsviktiga läkemedel under krislägen, säger vd Jan Erneberg och fortsätter:

– Vi har många olika råvaror på lager, god tillgång till insatsmaterial och spetskompetens inom formuleringsutveckling.

Fokusgrupp

För att snabbt kunna hantera förfrågningar från vården har APL bildat en fokusgrupp vars uppdrag är att snabbt och effektivt hantera framtagningen av nya produkter.

Gruppen arbetar också med att ställa om tillverkningen av APLs egna produkter, där efterfrågan ökat markant då de används vid behandling av covid-19. Exempel på sådana produkter är Kalciumklorid infusionsvätska, som används som ersättning av kalciumförluster vid dialys av intensivvårdspatienter. Inget av de kommersiella läkemedelsföretagen tillverkar kalciumklorid, då efterfrågan normalt är relativt liten.

Lista på läkemedel

Efterfrågan har även ökat på Natriumklorid, ett läkemedel som används vid svåra lungsjukdomar, samt Naloxon som används vid andningsdepression.

Dessa läkemedel tillverkas redan av APL, och produktionen har relativt enkelt kunnat skalas upp. APL har också fått en lista på läkemedel som inte finns i det vanliga sortimentet, och man har fått ange i vilken mån och hur snabbt en eventuell stödproduktion kan komma igång.

I vissa fall finns råvaran hemma, då man tillverkar en snarlik produkt. Det gäller bland annat injektionsläkemedel för behandling av hjärtsvikt.

– Vi har bekräftat att vi kan tillverka detta, men inte fått någon beställning än, meddelar Jamal Feghhi, chef för Samhällsuppdraget och Beredningstjänster.

Propofol tidigast till midsommar

I andra fall är tillverkningen mer komplicerad och tar längre tid att få till stånd. Ingredienser behöver beställas, kontroller göras, utrustning köpas in. Det gäller exempelvis Propofol injektionsvätska, som används vid sedering av patienter som kopplas in i respiratorer.

APL driver just nu ett tvärfunktionellt projekt för att köpa in råvara och att ta fram en formulering.

– Vi kan få fram läkemedlet tidigast till midsommar, under förutsättning att vi lyckas få fram en formulering som håller. Utvecklingsavdelningen jobbar på det, meddelar Jamal Feghhi.

Ämnen: covid-19

Apotek Produktion & Laboratorier (APL) är ett av Europas ledande företag inom utveckling, analys och tillverkning av extempore, lagerberedningar och kontraktstillverkning. Vi arbetar på uppdrag av samhället och andra läkemedelsföretag för att skapa största möjliga patientnytta och är en ledande kontraktstillverkare inom Life Science i Skandinavien. Med cirka 500 medarbetare och fyra produktionsanläggningar i Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå tar vi fram läkemedel som förbättrar och räddar liv.