2019-05-02 14:04Pressmeddelande

Agneta Edberg ny ledamot i APLs styrelse

APL stärker sin bolagsstyrelse inom Life Science – Agneta Edberg invald som ny styrelseledamot den 24 april.

Vid bolagsstämman den 24 april valdes Agneta Edberg in i styrelsen för APL. Agneta har gedigen erfarenhet inom Life Science-industrin och styrelsearbete i Life Science-bolag.

Agneta är utbildad inom Mikrobiologi från Umeå universitet samt Biomedicinsk analys från Mitthögskolan. Hon har arbetat i ledande ställning på flera stora läkemedelsföretag såsom Pharmacia, Pfizer och Mylan.

Agneta är aktiv i en rad styrelser som ordförande i bl. a. CathPrint AB, Idogen AB, Likvor AB, A+ Science och landstingsägda AISAB samt ledamot i bl. a. CellProtect Nordic Pharmaceuticals AB, Svenska läkemedelsförsäkringen och TSS AB. Hon arbetar inom flera strategiska initiativ på uppdrag av Vinnova, bland annat för utvecklingen av ATMPs, avancerade biologiska läkemedel i Sverige, som medlem i styrelsen för CAMP-konsortiet.

Stämman beslutade att behålla samma antal ledamöter som tidigare. Johan Assarsson omvaldes till ordförande, Britt Hanson, Eugen Steiner och Ulf Tossman till ledamot, medan Malin Forkman har valt att lämna APLs styrelse.