2023-06-27 07:00Pressmeddelande

Apotek Produktion & Laboratorier AB har utsett Helene Fehrm till enhetschef för Tillverkning

Helene Fehrm, ny enhetschef Tillverkning på APLHelene Fehrm, ny enhetschef Tillverkning på APL

Helene har lång erfarenhet från ledande befattningar inom läkemedelsindustrin och kommer närmast från Recipharm, där hon sedan 2011 haft vd-roller i Recipharms dotterbolag Recipharm Stockholm, Recipharm Uppsala och Recipharm Pharmaceutical Development. Helene har även tidigare erfarenhet från APL, då hon var tillverkningschef för extempore under åren 2008-2011. Helene har också arbetat 16 år på AstraZeneca inom kvalitet, planering, affärsutveckling, ekonomi och global varuförsörjning, större delen av tiden i chefsroller.

- Jag är glad och stolt över att få komma tillbaka till APL och få möjlighet att stötta uppdraget att göra skillnad för patienter med särskilda behov. Jag vill arbeta affärsnära och skapa förutsättningar för att utveckla APL:s tillverkning och ser fram emot att lära känna och förstå verksamheten, säger Helene.

- Helene bidrar med stor erfarenhet inom tillverkning och har även hög affärsmässig kompetens. Hon har inte bara erfarenhet från samhällsuppdraget från sin förra roll på APL utan även gedigen erfarenhet av kontraktstillverkning. Med sin bakgrund och kompetens blir hon ett mycket värdefullt tillskott i vår fortsatta utveckling på APL. Jag ser fram emot att få välkomna henne till oss, meddelar APL:s vd Erik Haeffler.

Helene ingår i APL:s företagsledning och tillträder sin tjänst under hösten 2023.

Apotek Produktion & Laboratorier AB (APL) är ett av Europas ledande företag inom tillverkning av extemporeläkemedel och lagerberedningar och vi arbetar på uppdrag av samhället och andra läkemedelsföretag. Vi är också en etablerad kontraktstillverkare inom Life Science-industrin där vi tillhandahåller utveckling, analys och tillverkning. Med cirka 500 medarbetare och fyra tillverkningsenheter tar vi fram läkemedel som förbättrar och räddar liv. Läs mer på www.apl.se