2020-08-11 13:25Pressmeddelande

Henrik Everberg tillträder som ny QC-chef på APL

Henrik Everberg, QC-chef på APLHenrik Everberg, QC-chef på APL

Henrik är i grunden biokemist och disputerade från Lunds Universitet 2006. Han kommer närmast från Atlas Antibodies där han påbörjade sin anställning år 2011 som gruppchef för Produktion & QC. Företaget var då under utveckling och med god tillväxt. De senaste två åren axlade Henrik rollen som Chief Operating Officer vilket inkluderade produktion, logistik, QC och IT och ansvarade för en grupp på 35 personer.

”Jag tror att mina erfarenheter att arbeta i ett växande bolag i ständig förändring kan bidra på ett positivt sätt på APL. Jag är van att arbeta med förbättringar och effektiviseringar både gällande processer och människor i en föränderlig miljö”, berättar Henrik och fortsätter, ”mina främsta mål är att inledningsvis sätta mig in i verksamheten och därefter arbeta mot de strategiska mål som är uppsatta för APL och driva enheten för QC framåt”.

Vd Jan Erneberg ser Henriks erfarenheter och kunskap som en förstärkning i organisationen och välkomnar honom in i verksamheten.

”Henrik kommer att stärka APL med sina kunskaper inom biokemi samt sina erfarenheter från utvecklingsarbete. En mycket stor fördel är hans långa erfarenhet av att bygga upp en effektiv och modern leveransorganisation för Atlas Antibodies, som hanterar en komplex produktportfölj. Jag och företagsledningen välkomnar Henrik till APL och ser fram emot ett gott samarbete” säger Jan.

Henrik tillträdde sin tjänst den 10 augusti 2020. Han kommer att ingå i företagsledningen och rapporterar till vd Jan Erneberg.

Apotek Produktion & Laboratorier (APL) är ett av Europas ledande företag inom utveckling, analys och tillverkning av extempore, lagerberedningar och kontraktstillverkning. Vi arbetar på uppdrag av samhället och andra läkemedelsföretag för att skapa största möjliga patientnytta och är en ledande kontraktstillverkare inom Life Science i Skandinavien. Med cirka 500 medarbetare och fyra produktionsanläggningar i Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå tar vi fram läkemedel som förbättrar och räddar liv.