2024-08-15 11:06Pressmeddelande

APL publicerar delårsrapport januari-juni 2024

APL delårsrapport januari-juni 2024APL delårsrapport januari-juni 2024

Idag den 15 augusti publicerar APL sin delårsrapport för januari-juni 2024. Koncernens nettoomsättning för perioden uppgick till 226 (206) miljoner kronor och rörelseresultatet uppgick till 18 (15) miljoner kronor.

APL:s styrelse har under andra kvartalet godkänt ett investeringsprojekt om 41,5 miljoner kronor för utbyte av en aseptisk produktionslinje för ögondroppar vid anläggningen i Umeå. Den nya linjen beräknas att tas i drift under 2026.

- Resultatet hittills 2024 drivs av en fortsatt hög efterfrågan på APL:s produkter och tjänster, säger APL:s vd Erik Haeffler.

Under andra kvartalet inleddes ett projekt i Umeå för investering av en ny linje för sterila droppflaskor, bland annat ögondroppar. Den nya linjen kommer även att kunna fylla injektionsflaskor och ersätter två äldre linjer där utrustningen närmar sig slutet av sin livslängd. Ytterligare ett viktigt projekt är digitaliseringen av vår produktionsmiljö med övergång till elektronisk satsdokumentation, implementering i pilotfas inleds under hösten och fortsätter under 2025. I Malmö fortsätter bytet av en större diskanläggning för beredningskärl och beräknas tas i drift under hösten 2024,